Ambo Akan Mencatat Apa Sahaja, Tidak Terhad Kepada Apa-Apa Syarat. Apa Sahaja Terlintas Dan Ada Bahan, Akan Ambo Masukkan Kedalam Blog Ini. I Just Want To Enjoy, Enjoy Yourself Too


08 Mac 2009

Bercuti Ke Perak dan Penang

Tahun ni sekali lagi ambo dan keluarga serta kedua-dua mertua bertandang ke rumah adik ipar ambo di Kg Tersusun Jalan Gula iaitu di daerah Simpang Empat Semanggol, Perak Darulridzuan. Perjalanan bermula dari Dungun, tidur semalam di kampung dan bertolak pada hari Rabu, 4 March 2009 pukul 8.30 pagi dan sampai di sana jam 2.30 petang untuk jarak perjalanan kurang lebih 350 km.

Berhenti sekejap di Bukit Bunga untuk membeli buah-buahan sebagai bekalan dan buah tangan. Makin maju tempat persinggahan utama pengguna Jalanraya Timur Barat. Disebabkan masih terlalu awal, banyak kedai masih lagi belum dibuka. Kebiasaan dibuka selepas jam 10 pagi.

Perjalanan diteruskan tanpa singgah dimana-mana, hanya singgah buang air kecil selepas puncak Titiwangsa. Kehijauan hutan dan jalan bengkak-bengkok turun naik bukit sangat mengujakan mertua ambo yang baru pertama kali melaluinya. Sempat lagi jumpa seekor gajah sedang mengibas-ngibaskan telinga di tepi jalan, panas atau nyamuk mengacau kot. Kebiasaannya jumpa masa malam hari sahaja. Pekan Lenggong ni tempat asal seorang adik ipar ambo, Cikgu Meor Hasnan yang sekarang menetap dan mengajar di Felda Ciku Satu.

Hari kedua dirumah Cik Yah tak ada perkara nak dibuat. Ambo keluar ke Bagan Serai untuk basuh kereta sambil pusing-pusing pekan itu dan melihat-lihat suasana negeri Perak. Rumah-rumah tradisional negeri Perak masih lagi banyak dan keasliannya masih lagi terpelihara. Satu lagi perkara yang menarik disini adalah parit akan dibina dikiri dan kanan setiap jalanraya. Ramai juga orang memancing dalam parit ni setiap petang. Difahamkan ikan sepat, haruan dan ikan kecil lain menjadi tangkapan utama dan dibuat ikan kering atau pekasam - sedap dan menyelerakan.

Hari ketiga ambo berkunjung ke Penang. Jarak dari Simpang Empat ke Penang melalui tol Bukit Merah hanyalah 70 km sahaja melalui lebuhraya. Pusing-pusing Georgetown sekejap kemudian pergi ke Bukit Bendera atas permintaan Alia yang teruja dan seronok sangat.

Menaiki keretapi kabel Bukit Bendera merupakan pengalaman pertama kami sekeluarga. Walaupun ambo pernah datang ke Penang dulu, namun tidak berkesempatan menaikinya kerana kesesakan yang amat sangat pada musim cuti sekolah. Suasana nyaman, selesa dan kesejukan puncak bukit setinggi 713 meter tidaklah terasa sangat. Sempat lagi membeli cenderahati dan baju sebagai tanda kenangan. Pemandangan bandaraya Georgetown nampak cantik dan menarik.

Balik dari Bukit Bendera, kami singgah di Masjid Negeri untuk berehat sementara menantikan solat Jumaat. Masjid yang sangat besar, cantik, bersih dan selesa berpadanan dengan taraf sebuah masjid negeri yang maju. Perjalanan hari itu berakhir dengan singgah makan tengahari di Hentian Rehat Juru pada pukul 4.00 petang sebelum sampai ke rumah pada pukul 5.00 petang.

Perjalanan balik ke Kota Bharu bermula Sabtu pada pukul 4.15 pagi. Jalanraya yang lenggang dan sunyi menpercepatkan kami dan hanya berhenti solat Subuh di puncak Titiwangsa. Makan pagi di Bukit Bunga dan sampai ke Kota Bharu jam 10.00 pagi. Ambo bertolak balik ke Dungun pada 4.15 petang tu dan sampai ke Dungun jam 8.00 malam.

Berakhirlah percutian dan perjalanan ambo kali ini - sejauh 1550 km meliputi Terengganu, Kelantan, Perak, Kedah dan Pulau Pinang. Terima kasih kepada Amir dan Cik Yah sepanjang kami berada dirumah.

Note : Sempat lagi testrun mesin rumput baru Amir tapi tak sempat nak sudahkan mesin keliling rumah beliau.

Tiada ulasan:

Copyright Controlled @ Mohd Sanori Abu Bakar @ 18 Januari 2009