Ambo Akan Mencatat Apa Sahaja, Tidak Terhad Kepada Apa-Apa Syarat. Apa Sahaja Terlintas Dan Ada Bahan, Akan Ambo Masukkan Kedalam Blog Ini. I Just Want To Enjoy, Enjoy Yourself Too


11 Mac 2009

Kerabu Hari Ini

Menu hari ini ialah kerabu beko. Orang Kelate memang tahu apa itu beko. Kat Dungun ni ramai yang tak kenal apa itu buah beko samada pokok atau buah beko. Jiran ambo pun tak tahu pokok ni di panggil apa kat Teranung. Bila dibuat kerabu pandai pulak dia makan, sedap katanya. Kerabu buah atau pucuk beko ni memang sedap.

Pokok beko ni mudah ditanam, hanya perlu ambil keratan batang dan dipacak dimana-mana sahaja. Ambo ambil dari kampung dan ditanam sebanyak 2 pokok dibelakang rumah. Pokoknya perlu dijaga supaya tidak naik terlalu tinggi dan perlu dicantas untuk membolehkannya mengeluarkan pucuk. Pucuknya bila dicelur boleh juga dimakan sebagai ulam, dicicah dengan budu.

Kat Kelate, kerabu beko ni dijual di pasar-pasar samada pasar tani, pasar minngu dan juga di pasar malam. Tempat yang mudah di dapati adalah di Medan Ilmu setiap Jumaat. Kalau bulan puasa, kat mana-mana gerai ramadan banyak dijual di serata negeri.

Tiada ulasan:

Copyright Controlled @ Mohd Sanori Abu Bakar @ 18 Januari 2009