Ambo Akan Mencatat Apa Sahaja, Tidak Terhad Kepada Apa-Apa Syarat. Apa Sahaja Terlintas Dan Ada Bahan, Akan Ambo Masukkan Kedalam Blog Ini. I Just Want To Enjoy, Enjoy Yourself Too


31 Mac 2009

Akuarium Ambo

Minat ambo memelihara ikan baru bermula hampir 2 tahun yang lepas. Masa tu tak berapa pandai lagi, kebanyakan ikan mati selepas beberapa ketika. Ambo bermula dengan memelihara ikan guppy dalam pasu pasu kecil sahaja. Sampai sekarang pasu berkenaan ada lagi dan ikan guppy sudah bertambah membiak dan banyak.

Akuarium kedua ambo beli akuarium kaca dan mula memelihara ikan koi jepun. Malangnya ikan tersebut mati semasa ambo balik kampung, walaupun dan diberi makan oleh jiran, namun tak sesuai kerana airnya menjadi cepat keruh. Selepas itu ambo memelihara ikan puyu dan ianya berakhir dengan kematian juga. Ikan tersebut tak mahu makan dan airnya juga menjadi keruh dan kehijauan. Rupanya akuarium tersebut terdedah kepada cahaya matahari dan menyebabkan airnya keruh walaupun sudah dibubuh ubat green away. Selepas ambo letak dalam rumah sekarang ni ikan puyu dan lampam ambo sudah galak dan membesar.

Selepas bertambah kemahiran memelihara ikan, ambo buat keputusan untuk membeli satu lagi akuarium besar untuk ikan koi. Akuarium ni ambo letak diberanda rumah. Besarlah juga bajet untuk minat ini.

Untuk masa depan ambo bercadang nak buat satu lagi kolam besar untuk ikan koi, tetapi kena belajar dan banyak membaca dulu untuk menambahkan ilmu dan kemahiran memelihara ikan. Banyak lagi hiasan dan perubahan yang akan ambo cari sedikit demi sedikit untuk menjadikan akuarium baru ambo ni bertambah cantik dan menarik, tetapi tidak terlalu menyerabutkannya.

Kini, menjadi satu rutin untuk ambo lepak sini sambil makan petang bersama famili untuk menikmati bunyi air dan melihat ikan galak berenang sambil menyambar makanan.

Tiada ulasan:

Copyright Controlled @ Mohd Sanori Abu Bakar @ 18 Januari 2009