Ambo Akan Mencatat Apa Sahaja, Tidak Terhad Kepada Apa-Apa Syarat. Apa Sahaja Terlintas Dan Ada Bahan, Akan Ambo Masukkan Kedalam Blog Ini. I Just Want To Enjoy, Enjoy Yourself Too


08 Februari 2009

Bercuti Ke Sabah - Kenduri Kahwin

Alhamdulillah, Pak Din telah selamat diijabkabulkan pada petang Khamis. Majlis kenduri kahwin sebenarnya telah bermula pada petang itu dengan acara sembelihan 2 ekor lembu pada petangnya. Pada hari berkenaan ada acara betitik, iaitu sejenis permainan musik tradisi masyarakat Bajau. Malamnya acara karaoke sambil membuat persiapan dan masak lauk pauk untuk kenduri. Perbezaan yang nyata dengan masyarakat Kelate. Disini pukul 8.00 pagi jemputan dan mula datang, salam keruk duit tetamu dan tuan rumah adalah sebelum makan !!!. Karaoke dan betitik saling dipersembahkan terus menerus, tetamu juga boleh menunjukkan bakat mereka dalam kedua-dua acara ni.

Majlis persandingan berlangsung selepas solat Jumaat. Perarakan kereta kami didahului dengan 2 penunggang kuda Bajau - maaf tak ada gambar, movie ada la - dan disambut dengan paluan kompang dan hujan lebat mencurah-curah sebaik sahaja pengantin sampai.

Acara malamnya lagi hebat, karaoke lagu tradisi dan lagu moden diiringi dengan joget lambak bersambung lagi. Tua muda kecik besar sama-sama bergumbira. Lain benar sambutan kenduri kahwin disini dengan Kelate.

Ada seorang penduduk disitu menghampiri ambo dan berkata "Kelantan tak boleh buat begini kan sebab Nik Ajis marah".

Tiada ulasan:

Copyright Controlled @ Mohd Sanori Abu Bakar @ 18 Januari 2009