Ambo Akan Mencatat Apa Sahaja, Tidak Terhad Kepada Apa-Apa Syarat. Apa Sahaja Terlintas Dan Ada Bahan, Akan Ambo Masukkan Kedalam Blog Ini. I Just Want To Enjoy, Enjoy Yourself Too


20 Mei 2009

Baiki Kereta

Hari ini hari servis dan repair kereta. Pergi jam 08.30 pagi dan selesai jam 12.30 tengahari. Servis tu adalah rutin sebab dah lebih 5000 km. Tukar minyak hitam, oil filter dan upah habis RM59 + RM9 + RM8. Selain tu kereta ambo ada masalah bunyi berkeriut dibahagian belakang. Bila pomen check, dia kata kena tukar part yang dipanggil "tulang anjing". Sepasang yang panjang RM96, satu yang pendek RM38 dan satu skru RM10. Upah pulak kena RM15.

Selesai bahagian tu, pergi kedai tayar pula untuk buat alignment dan balancing. Tayar off-center dan bergegar kuat. Pomen kata kena pasang 4 center cone, RM40 satu darab 4 - RM160. Alignment kena RM30, balancing kena RM30, chamber adjustment kena RM35.

Jumlah bayaran untuk servis dan repair hari ni adalah sebanyak RM490. Tu pun ada satu lagi tak repair, bearing tayar sebelah belakang dah mula berbunyi. Pomen dan suruh tukar semua bearing bila buat alignment sekali lagi.


Jadi, ambo tengah fikir la ni, nak tukar bearing tu ke atau nak tukar kereta. He he he....heh.

1 ulasan:

Ibnu Zain berkata...

huhuh..apo nk susoh2 duk pikir wt mmening ppalo jah..g cucuk card..pahtu wt tubik kertas..n g gnti keto baru..huhu..xluok eh duti tu..eeheh

Copyright Controlled @ Mohd Sanori Abu Bakar @ 18 Januari 2009